torstai 15. joulukuuta 2016

Mitä olen oppinut?

Mitä olen oppinut työharjoittelun kautta?

- tavoitteenani oli saada lisää rohkeutta, jossa olen onnistunut omasta mielestäni. En vielä kunnolla pysty heittäytymään kaikkeen täysillä mukaan, mutta yritän parhaani siinä. Ohjaustilanteita omalla kohdallani on ollut melko vähän, tietenkin aina päivän aikana täytyy tarkkailla, että kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä, mutta varsinaisesti en ole itse ohjannut vielä mitään liikunnallista toimintaa. Saa nähdä, miten siinä onnistun, sillä ensi maanantaina pääsen ohjaamaan ulkoliikuntaa lapsille. Täytyy saada kaikki innolla mukaan leikkeihin, mutta melko yksinkertaisilla säännöillä, sekä pitää huoli, että leikit ovat lapsille mieluisia. Kaikki pitävät eri asioista, joten en tiedä, onko tämä ohjaaminen minulle hankalaa, sillä joudun ensi kertaa yksin ohjaamaan. Yleensä lähihoitajapuolella minun on täytynyt joko ryhmän tai parin kanssa pitää ohjattua toimintaa erilaisille asiakasryhmille. Ne ovat onnistuneet ongelmitta, kunhan on aina varasuunnitelma, jos jokin asia ei onnistukaan. Sekä täytyy muistaa ottaa kaikki tarvittavat välineet ja huomioida tilat, asiakasryhmä ja aika.
Pystyn itsenäisesti toimimaan lasten kanssa, keittiössä yms. Eikä minun tarvitse enää suoraan sanottuna kulkea perässä ja tarkkailla, miten asiat hoituvat. Jo viikossa aloin päästä kärryille mitä tehdään ja miten asiat tehdään.

Mitä mieltä olen työharjoittelupaikastani?

- olen nauttinut työharjoittelusta kovasti, täällä on todella mukavat työntekijät, jotka osaavat auttaa ja neuvoa tilanteessa kuin tilanteessa. Joka päivä koen vähän erilaisia haasteita, joista täytyy selviytyä, kuten esimerkiksi lasten väliset riidat, jos joku ei esim. suostu osallistumaan mihinkään toimintaan jne. Ja aina täytyy olla varasuunnitelma, jos jotain toimintaa ei voikaan toteuttaa. Työajat ovat sopivat, kovin moni ei ole aamuihminen (niin kuin en minäkään), joten työskentely 11.30 puoli viiteen on sopiva. Tietysti talvellahan se ärsyttää, kun töistä päästyä on niin pimeää. Jo lähihoitajapuolella tiesin, että haluan työskennellä lasten ja nuorten kanssa, joten tämä työpaikka on aivan mahtava pohja, jos tähtää lapsiin ja nuoriin. Voi olla, että lähden Peräpohjolan opistolle lukemaan nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi, tai sitten jatkan lähihoitajapuolta vielä. Mutta näillä näkymin, on se PPO minun tähtäimessäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti